Los Belking's (LA HISTORIA)

En Agosto de 1964 se conocieron los guitarristas Wilfredo Sandoval y
Raúl Herrera. cuando Wilfredo había invitado a músicos de la
estudiantina del Colegio Nacional Melitón Carbajal a tocar en su casa y
fueron un saxofonista de apellido Belleza y un baterista cuyo nombre no
es conocido, con ellos llegó Raúl Herrera quien finalmente fue el que
acompañó a Wilfredo en sus ideas musicales hasta hoy 49 años
transcurridos
Fue aquí donde fue invitado a la batería un miembro llamado Colía
quien deserto y presento a su primo Kiko La Serie y este presento a Nico
como bajista con Wilfredo Sandoval y Raúl Herrera armaron la siguiente
formación teniendo en la voz a Ernesto un amigo de Wilfredo en el barrio
de Lince
El
nombre se les ocurrió por una marca de whisky llamada Belkin y Willy le
añadió la apostrofe y la letra S para establecer el plural.
La banda hizo su debut en una matinal en el Cine Riva Agüero (en el distrito de El Agustino) y se presentaron varias noches en un night club llamado Tábaris, haciendo covers de The Ventures,
sin embargo este ambiente bohemio hizo que los guitarristas Wilfredo
Sandoval y Raúl Herrera de 15 años se alejaran de la base rítmica.
Luego Raúl y Wilfredo formarían una nueva alineación del grupo con
Daniel Rosario en voz , José Olivera, apodado Magoo por sus gruesas
gafas, quien vivía a media cuadra de la casa de Pancho Guevara,
baterista de Los Saicos, en Lince y en batería a un joven de origen japonés llamado Walter Aray Nozawa.
En el verano de 1965 la banda hizo su primera gira a provincia visitando la ciudad de Tarma durante los carnavales, presentándose en programas de radio de esa localidad.
A su regreso de la gira comenzaron a presentarse en el show de Sergio, conducido por el discjockey Sergio Vergara, primero en Radio Victoria
y luego en la televisión. Durante dos meses sus visitas fueron
constantes. En cierta oportunidad acompañaron al cantante brasileño Sergio Murillo. También se presentaron con el grupo Los 007.
A comienzos de 1966 José "Magoo" Olivera fue reemplazado por Jerry Lam (nacido en Hong Kong pero ciudadano inglés).
Tras un exitoso concierto en una matinal del Cine Ídolo de Pueblo Libre
se les acercó Gustavo Galliani para ser su representante. La primera
sugerencia de Galliani fue recomendarles que se volvieran únicamente un
grupo instrumental.
En noviembre de 1966 El Virrey, a través de su jefe de promoción y también discjockey Víctor Cáceres Fuentes organizó un concurso en el Cine Tauro.
La banda que ganara podría grabar un disco de 45 RPM con la casa
discográfica, donde ganaron Los Belking's. En diciembre de ese mismo año
terminaron el colegio y empezaron sus primeras grabaciones,
constituidas por cuatro 45s compuestos únicamente por versiones.
En enero de 1967,
mientras se preparaban para postular a la universidad, Los Belking’s
sacaron a la venta su primer 45, que contenía las canciones "El Guazón" y
"La Playa". Tras el éxito del primer 45 volvieron al estudio para un
segundo 45, con las canciones "Negro es negro" y "Tema para jóvenes
enamorados", este último tema era una composición original de Bruce
Welch, de Los Shadows. Su versión, con creativos arreglos de su propia cosecha, se convirtió en un suceso local.
En abril de 1967
Wilfredo tras conseguir instrumentos debido a que empezó a trabajar en
una casa importadora de partes y piezas de radio, el grupo grabó su
tercer y su cuarto disco de 45 R.P.M.
"Empujando fuerte"/"La pipa de la paz" y "Tesis psicodélica"/"El amor
es triste". En ninguna de estas grabaciones hubo intromisión de El
Virrey, que les dio libertad creativa mientras siguieran teniendo éxito y
les ofreció la posibilidad de grabar un primer LP de manera inmediata.
El LP El sonido de los Belking's, grabado a mediados de 1967,
contiene las tres canciones de Andrés Roque que Wilfredo escuchó cuando
lo conoció y los primeros temas propios registrados por el grupo. Del
material de Andrés Roque destaca "Bólido de Fuego" e "Ilusiónate Chica".
Raúl Herrera, por su parte, es el autor de cuatro temas: "Te Vi
Llorar", "Campo de Concentración", "R.C.M.", y "Quién Vive". Esta última
canción comienza con Walter Aray gritando el título,. Wilfredo Sandoval
firmó únicamente la dramática "Condenado a Muerte". El disco incluye
también una regrabación más lenta de su clásico "Tema para Jóvenes
Enamorados" y versiones de "Hojas Muertas", "Autopista" y "Feliz a tu
Lado". Esta última es una canción sesabria despise su Origen
norteamericano, y es una respuesta a un tema instrumental que habían
grabado Los Dolton's
en su primer LP. Las voces en "Feliz a tu Lado" son de Jerry Lam Cam y
Walter Aray Nozawa, en una de las escasas intervenciones de la voz
humana en un disco de Los Belking's.
El LP fue un
suceso de ventas. Tuvo un primer tiraje de 10,000 ejemplares en el
primer mes y la casa discográfica aprovechó el tirón para editar un 45
con canciones extraídas del disco: Bólido de Fuego/Hojas Muertas. El
grupo fue solicitado por todo el mundo, hasta el punto de agotar a sus
integrantes con tanta matinal, presentación en locales y en programas de
canal 4. Por esos días también aceptaron una propuesta de Gustavo
Galliani y grabaron un 45 con Kela Gates. El sencillo estaba constituido
por "Néctar de Verano" (original de Nancy Sinatra) y "Te alcanzaré", ambas letras adaptadas al castellano sobre las originales.

Lucho Pacora se integró rápidamente a la banda, que ya tenía contrato
para grabar un segundo disco. La prensa y el público habían puesto
bastantes esperanzas en el grupo, así que Gustavo Galliani les sugirió
que colaboraran con la Orquesta Sinfónica Nacional para el LP que
estaban a punto de grabar. Su segundo LP, editado en 1968
y llamado simplemente "Los Belking's" está constituido por nueve temas
propios y tres versiones, dos de ellas instrumentaciones de temas
originalmente cantados y fueron grabados con la Orquesta Sinfónica
Nacional.
Poco después grabaron su segundo 45 con Kela Gates, contenía los temas "Al Maestro con Cariño" y "Loca por un Loco".
A principios de 1969 lanzaron su tercer LP: Los Fabulosos Belking's,
constituido por siete canciones propias y cinco covers (cuatro de los
cuales eran originalmente cantados), que dejó un sabor amargo en los
miembros de la banda, que no se sentían satisfechos con los resultados.
Nuevamente, desertó la base rítmica y en verano de 1969 Raúl y Wilfredo
se quedaron nuevamente solos, pero no dudaron en encerrarse en el
estudio y volvieron a grabar "Tal Como tú Eres" y "Okinawa 2000".
A fines de 1969 el Perú ya notaba con claridad las políticas de la revolución nacionalista del General Juan Velasco Alvarado.
Los músicos sintieron que una época estaba concluyendo cuando los
militares decretaron el fin de las matinales y tuvieron que buscar
actuaciones en otro tipo de eventos.
Luego de algunos meses de ensayos, la nueva formación de Los Belking's grabó en 1970
un miniplay homónimo con seis canciones: Atájame, Sentimientos, Sendas
de Amor, Let Me, Triste Soledad y Charly. Se nota con claridad su
interés por la fusión con ritmos latinos. Contaron con la colaboración
de Víctor Cuadros en los arreglos y Las Midens en los coros.
A finales de 1972
Wilfredo , quien tuvo problemas con la columna, ya podía caminar con
las debidas precauciones. Con ganas de volver a hacer música se unió
nuevamente con Raúl Herrera y contrató con su dinero unas cuantas horas
de grabación en los estudios de Grabación de El Virrey, convirtiéndose
en algo inesperado para la época: un productor independiente. De estas
sesiones quedarían las canciones "Popeye el Leñador" y "Sinfonía para
una Mañana" (bella melodía con influencias brasileñas), luego incluidas en su disco de 1973.
En el estudio contaron nuevamente con la colaboración de los hermanos
Barreda en la base rítmica. Al saber El Virrey que Los Belking's se
habían vuelto a juntar y estaban grabando, los llamó para entablar
negociaciones y ver la posibilidad de sacar a la venta un nuevo LP. Todo
estaba muy bien, pero si Los Belking's volvían a juntarse necesitaban
nuevo bajista y baterista, ya que los hermanos Barreda sólo les estaban
haciendo un favor y necesitaban músicos para volverse a presentar en
vivo. Es así que incorporaron a Freddy “Puro” Fuentes Aranda, antiguo
vecino de "Liverpool chico" y miembro de La Nueva Cosecha y en el bajo
incorporaron a Juan Carlos Cubas.
Poco antes de grabar el LP Ayer y Hoy, fueron a Cuzco
invitados a tocar por los alumnos de un colegio de la ciudad. La
prohibición de tocar era para los cines, pero no para las aulas de un
colegio. Inspirados por el ambiente de la ciudad imperial, compusieron
un tema con ciertos aires andinos: "Oriundo Capitán". Los arreglos del LP Ayer y Hoy
son obra de Víctor Cuadros. Incluyeron también la canción "Años
Cruentos", un popurrí de sus canciones más conocidas con una narración
en la voz de Gerardo Manuel.
La primera escena del rock en el Perú había desaparecido repentinamente
y sólo daba sus últimos y brillantes estertores. Raúl y Wilfredo
optaron por dejar la banda en un suspenso que al final duró treinta
años.
En el 2003 el sello español
Nuevos Medios editó una compilación de Los Belking's titulada
Instrumental Waves, que tuvo un éxito internacional inesperado. El grupo
regresó a los escenarios y retomó el trabajo donde lo había dejado.
The Belking's ( HISTORY )In
January 1964, Wilfredo had formed the band with Willie Nieses on the
keyboard, Alberto Sánchez , Jorge and Jorge Sánchez Mosquiera who did
not follow to the efforts demanded by the activity to make way for the
next step.In August 1964 guitarist Raul Wilfredo Sandoval and Herrera met . when
Wilfredo had invited musicians estudiantina of Meliton Carbajal
National College to play at home and was a saxophonist named Beauty and a
drummer whose name is not known , with them came Raúl Herrera who
finally was accompanying Wilfredo their musical ideas to today 49 years afterIt
was here that he was invited to the battery member named COLIA who
defected and presented his cousin Kiko Series and this present to Nico
as bassist with Wilfredo Sandoval and Raul Herrera put together the
following training given voice to Ernesto a friend of Wilfredo in the district of LinceCame up with the name for a brand of whiskey called Belkin and Willy added the apostrophe and the letter S to set the plural .The
band made their debut in a matinee at the Film Riva Agüero ( in the
district of El Augustino ) and several nights were presented at a night
club called Tabarís , doing covers of The Ventures , however this
bohemian atmosphere made guitarists Wilfredo Sandoval Raul Herrera and 15 years to stay away from the rhythm section .Then
Raul Wilfredo and form a new group alignment with voice Daniel Rosario ,
José Olivera , nicknamed Magoo by his thick glasses , who lived half a
block from the house of Pancho Guevara , drummer for The Saicos , Lynx
and battery on a young Japanese descent named Walter Aray Nozawa .In
the summer of 1965 the band made its first tour of the city visiting
the province of Tarma during carnival , appearing on radio programs that
locality.On
his return from the tour began to appear on the show Sergio , led by dj
Sergio Vergara, Radio Victoria first and then on television. For two months his visits were constant. On one occasion accompanied the Brazilian singer Sergio Murillo. They were also presented with The 007 Group .In early 1966 Joseph " Magoo" Olivera was replaced by Jerry Lam (born in Hong Kong but British citizen ) .After a successful concert in a matinee idol of film Free People Gustavo Galliani approached them to be your representative. Galliani 's first suggestion was to recommend that they became only an instrumental group.In
November 1966 The Viceroy , through his chief of promotion and dj
Victor Fuentes Caceres organized a competition in Movies Taurus. The winning band could record a 45 RPM record company , which won The Belkin 's. In December of that year finished school and started his first recordings , four compounds consist solely 45s versions .In
January 1967 , while preparing to apply to college , Los Belking's they
released their first 45, which contained the songs " The guazon " and "
The Beach" . Following
the success of the first 45 returned to the studio for a second 45,
with the songs " Black is black " and " Theme for Young Lovers " , this
last issue it was an original composition by Bruce Welch of The Shadows .
His version , with creative arrangements of his own , became a local event.In
April 1967 after getting Wilfredo since instruments began to work in an
importing house parts and radio, the group recorded their third and
fourth 45 RPM " Pushing Strong " / " The peace pipe " and "Psychedelic Thesis " / "Love is sad." In
none of these recordings were meddling Viceroy , who gave them creative
freedom while continue succeeding and offered them the chance to record
their first LP immediately.The
LP The sound of Belkin 's, recorded in mid-1967 , contains three songs
of Andrés heard Wilfredo Roque that when she met him and the first own
songs recorded by the group. Andrew Roque material highlights " Hot Rod of Fire " and " Amaze Girl " . Raul Herrera , meanwhile , is the author of four themes: "I saw Mourn ", " concentration camp ", " RCM " and " Who Lives ." The latter song begins with Walter Aray shouting the title . Wilfredo Sandoval signed only dramatic " Sentenced to Death" . The
disc also includes a slower rewriting his classic " Theme for Young
Lovers" and versions of " Dead Leaves ", " Freeway " and "Happy to your
side ." The
latter is a song sesabria despise his American origin , and is a
response to an instrumental they had recorded The Dolton 's on their
first LP. The
vocals on " Happy By Your Side " are Jerry and Cam Lam Walter Aray
Nozawa, one of the few interventions of the human voice on a recording
of The Belking's .The LP was a sales success . Had
an initial print run of 10,000 copies in the first month and the record
company rode the wave editing with 45 songs from the album: Fireball
Fire / Dead Leaves . The
group was requested by everyone , to the point of exhausting their
members with such a morning presentation on local programs and Channel
4. In those days also accepted a proposal Gustavo Galliani and recorded 45 with Kela Gates. The
single was made up of " Nectar Summer " (originally by Nancy Sinatra )
and " I'll catch up ," both adapted to Castilian letters on the original
.In
late 1967 Cam Lam Jerry retired from the group to form The Dragons
beside the old vocalist Daniel Rosario , his cousin David Lam, and his
brother just arrived from Hong Kong. The Belkin 's covered places with Resume Luis Rojas, a former 007 who had met two years ago .Resume Lucho quickly joined the band , which already had a contract to record a second album. The
press and the public had placed many hopes for the group, so Gustavo
Galliani suggested they collaborate with the National Symphony Orchestra
for the LP they were about to record . Their
second LP , released in 1968, simply called " The Belking's " consists
of nine subjects and own three versions , two of them originally sung
instrumentations and themes were recorded with the National Symphony
Orchestra .Shortly
after recorded their second 45 with Kela Gates , they contained the
songs " The Master with Honey " and " Confessions of a Madman " .In
early 1969 they released their third album : The Fabulous Belking's ,
consisting of seven own five covers songs ( four of which were
originally sung ) , which left a bitter taste in the band members , who
were not satisfied with results . Again,
the rhythm and deserted in the summer of 1969 Raul and Wilfredo were
left alone again , but did not hesitate to lock himself in the studio
and re-recorded "Just As You Are" and " Okinawa 2000 " .In late 1969, Peru and policies clearly felt the nationalist revolution of General Juan Velasco Alvarado. The
musicians felt that an era was ending when the military decreed the end
of the morning and had to find other performances on events.
After a few months of rehearsals , the new lineup of The Belking's recorded in 1970 with a self-titled six-song miniplay : Atájame , Feelings, Paths of Love, Let Me , Sad Loneliness and Charly . It shows clearly their interest in merging with Latin rhythms. They were assisted by Victor Cuadros in Las Midens arrangements and backing vocals .In late 1972 Wilfredo , who has problems with the spine , you could walk with proper precautions . Eager to return to making music again joined Raul Herrera and hired some money with his few hours of recording studios recording Viceroy , becoming something unexpected for the time: an independent producer . From these sessions would be the songs " Popeye the Woodsman " and " Symphony for Tomorrow " ( beautiful melody with Brazilian influences ), then included in his 1973 album . In the study were again the collaboration of Barreda brothers in rhythm . Knowing The Viceroy The Belking's had reassembled and were recording , called for negotiations and see the possibility of bringing to sale a new LP. Everything was fine, but yes Belking's returning to gather new bassist and drummer needed , since only Barreda brothers were doing them a favor and musicians needed to be resubmitted in vivo. Thus joined Freddy " Pure " Font Aranda, former neighbor of " Liverpool boy " and a member of New Harvest and joined on bass Juan Carlos Cubas.Shortly before recording the LP Yesterday and Today , went to Cuzco were invited to play by the students of a school in the city. The ban was for playing movies, but not for a college classrooms . Inspired by the atmosphere of the imperial city, composed a song with certain Andean air , " Captain native " . Arrangements LP Yesterday and Today are the work of Victor Cuadros. Also included the song " Years bloody " , a medley of his most popular songs with a narrative voice Gerardo Manuel . The first rock scene in Peru had suddenly disappeared and only gave his last throes and bright . Raul Wilfredo and opted to leave the band in a thriller that ultimately lasted thirty years.In 2003 the Spanish label New Media released a compilation entitled The Belking's Instrumental Waves , which had an unexpected international success. The group returned to the stage and resumed work where he left off .
After a few months of rehearsals , the new lineup of The Belking's recorded in 1970 with a self-titled six-song miniplay : Atájame , Feelings, Paths of Love, Let Me , Sad Loneliness and Charly . It shows clearly their interest in merging with Latin rhythms. They were assisted by Victor Cuadros in Las Midens arrangements and backing vocals .In late 1972 Wilfredo , who has problems with the spine , you could walk with proper precautions . Eager to return to making music again joined Raul Herrera and hired some money with his few hours of recording studios recording Viceroy , becoming something unexpected for the time: an independent producer . From these sessions would be the songs " Popeye the Woodsman " and " Symphony for Tomorrow " ( beautiful melody with Brazilian influences ), then included in his 1973 album . In the study were again the collaboration of Barreda brothers in rhythm . Knowing The Viceroy The Belking's had reassembled and were recording , called for negotiations and see the possibility of bringing to sale a new LP. Everything was fine, but yes Belking's returning to gather new bassist and drummer needed , since only Barreda brothers were doing them a favor and musicians needed to be resubmitted in vivo. Thus joined Freddy " Pure " Font Aranda, former neighbor of " Liverpool boy " and a member of New Harvest and joined on bass Juan Carlos Cubas.Shortly before recording the LP Yesterday and Today , went to Cuzco were invited to play by the students of a school in the city. The ban was for playing movies, but not for a college classrooms . Inspired by the atmosphere of the imperial city, composed a song with certain Andean air , " Captain native " . Arrangements LP Yesterday and Today are the work of Victor Cuadros. Also included the song " Years bloody " , a medley of his most popular songs with a narrative voice Gerardo Manuel . The first rock scene in Peru had suddenly disappeared and only gave his last throes and bright . Raul Wilfredo and opted to leave the band in a thriller that ultimately lasted thirty years.In 2003 the Spanish label New Media released a compilation entitled The Belking's Instrumental Waves , which had an unexpected international success. The group returned to the stage and resumed work where he left off .
No hay comentarios.:
Publicar un comentario